پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 215746
چند مي‌گيري ناهنجارم کني؟ + تصاوير
تاریخ انتشار : 1395/05/11 08:11:19
نمایش : 1170
گرايش برخي از جوانان به مدل‌ و طراحي موهاي‌ نامتعارف، تغيير در شکل ابرو و ... يکي از آسيب‌هاي جدي فرهنگي است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، گرايش به درخشيدن در هر جمعي در نهاد بشر وجود دارد و در طبيعت هر انساني تمايل به آراستگي و ديده شدن هست. تمايل به ديده شدن در کنار اشتياق به خاص و متمايز از ديگران ‌بودن موجب گرايش گروهي از مردم جامعه در مقطع سني 16 تا  30 سال به استفاده از مدل مو و يا حتي پوشاک خاصي مي‌شود. 
 
چند مي‌گيري ناهنجارم کني؟

اما مصداق متفاوت بودن گاهي با ناهنجار جلوه کردن يا خودنمايي‌هاي زننده و پيروي از مدل‌ها و الگوهاي نامتعارف همراه مي‌شود و به‌جاي اينکه شخص آراسته و زيبا باشد، زننده به نظر مي آيد. هيچ تفاوتي هم در سن و جنسيت و منطقه جغرافيايي و فرهنگ ملت‌ها وجود ندارد. استفاده بدون فکر و انديشه و تقليد کورکورانه از مدل‌هاي ناهنجار در ميان گروهي از جوانان هر کشوري رايج است.

*ارمغان تاريکي 

اينترنت و شبکه‌هاي ماهواره‌اي به‌عنوان فراگيرترين رسانه‌هاي ارتباط جمعي، تاثير آشکار و قدرتمندي بر قشر جوان جوامع مختلف مي‌گذارد.

در اروپا و آمريکا گروه‌هايي فعاليت مي‌کنند که با مدل موي مشخص و ايجاد تغيير در چهره‌شان که هرکدام فلسفه‌اي دارد، پيام و نمادي را تبليغ مي‌کنند. گروه هاي خاص غربي براي شناخته و متمايزشدن اعضايشان در اجتماع از آنها تبعيت مي کنند و آن را به عنوان يک مد مورد تقليد قرار مي‌دهند که در نتيجه معضل پيروي از مد زنجيروار ادامه پيدا مي‌کند.
چند مي‌گيري ناهنجارم کني؟

يکي از اين گروه‌هايي که با مدل مو و چهره‌هاي عجيب فعاليت دارند،  شيطان‌پرستان هستند. اين مدل‌ها که به‌راحتي در ميان مردم عادي کشورهاي مختلف رواج مي‌يابد، حاصل بي‌فکري و تقليد بي تفکر است. چون افراد بدون آنکه معنا و مفهوم اين حرکت را بدانند، نسبت به آن گرايش و از آن‌ها استفاده مي‌کنند. زماني که اين مد همه‌گير و تصاوير آن در شبکه‌هاي مجازي و اينترنت منتشر مي‌شود دستاويزي براي سوء‌استفاده غرب شکل مي گيرد و اين افراد که ناآگاهانه از اين مدل‌ها استفاده مي‌کنند بدون اينکه بدانند و موافق باشند، از اعضاي اين گروه‌هاي خاص محسوب مي‌شوند.  

رواج انواع مدل موي عجيب و غريب، آرايش‌هاي زننده و نامتعارف (تراشيدن ابرو يا طراحي به سمت بالا و استفاده از رنگ مشکي، بنفش و قرمز تند در آرايش صورت)، استفاده از زيورآلات مخصوص، خالکوبي پوست بدن با اشکالي مانند جمجمه، صورتک‌هاي شيطاني و سمبل‌هاي مورد نظر، انگشتر‌هاي خاص تيغ‌دار، دستبندهاي عجيب، گردنبندهاي اسکلتي با موهاي بلند از نشانه‌هاي ويژه گروه‌هاي همسو با شيطان پرستي است که حضور افرادي باچنين ظاهري هرچند اندک اما هشداردهنده است. نکته قابل توجه اين است که هرکدام از اين نمادها، طراحي‌ها، ابزارها و مدل‌موها تحليل خودش را دارد و ممکن است گاهي براي افرادي که از تحليل آن بي اطلاع هستند، گران تمام شود.
چند مي‌گيري ناهنجارم کني؟

در هر جامعه‌اي متناسب با عرف و فرهنگ آن کشور، نوع پوشش و ظاهر فيزيکي، مدل مو و آرايش چهره حد و حدود و خطوط قرمزي دارد که نانوشته و البته پذيرفته شده است. حد و حدود ظاهر و فيزيک مردم جامعه، به نوعي هنجار اجتماعي و سرپيچي از آن و استفاده از مدل‌هاي نامتناسب با آن، ناهنجار و نامتعارف محسوب مي‌شود. البته سليقه شخصي در پذيرفتن ظاهر مردم جامعه موثر است اما در برخي سليقه اجتماعي نسبت به پديده‌هاي خاص واکنش نشان مي‌دهند و رد کردن يک مورد خاص، از طرف اکثريت جامعه رخ مي‌دهد. 

البته مدل‌هاي خاص و ناهنجار در يک جامعه لزوما در جوامع ديگر نامتعارف نيست و گوياي انتساب فرد يا افراد به گروه‌هاي متداول است. شايد مدل مو يا آرايش چهره‌اي که در جامعه ما مقبول واقع مي‌شود، در جامعه‌اي ديگر سنخيتي با فرهنگ و عرف جاري بر جامعه نباشد.

به دنبال فراگيرشدن برخي از مدل‌ها، مصطفي گواهي رييس اتحاديه‌ آرايشگاه‌هاي مردانه تهران روز گذشته بار ديگر اعلام کرد که انجام آرايش‌هاي نامتعارف براي مردان ازجمله مدل‌هاي موي سر همچون شيطان‌پرستي، برداشتن زير ابرو، تتو، سولاريوم و خالکوبي غيرمجاز و ممنوع است. 
چند مي‌گيري ناهنجارم کني؟

اما آرايشگران مردانه متخلف زيرزميني به دليل فعاليت غيرقانوني در واحد هاي مسکوني و پنهان از ديد،  براي سود مالي به اصلاح سر و صورت با مدل هاي عجيب و مغاير با فرهنگ کشورمان دست مي زنند. اين واحدهاي مخفي به طور معمول به دستگاه هاي خالکوبي، سوراخ کردن گوش و بيني و سولاريوم و... مجهز هستند و به خاطر دريافت پول بيشتر هر اقدامي مي‌کنند.

صرف نظر از اقدامات قانوني براي جلوگيري از گسترش يافتن مدل هاي عجيب و غريب که سوغات برخي شبکه هاي ماهواره اي و سايت هاي نامتعارف و مبلّغ گروه هاي خاص غربي است، در اين حوزه خلأ فرهنگي وجود دارد. بايد در زمينه هاي مختلف با طراحي هاي جذاب که با فرهنگ ايراني- اسلامي هماهنگ و همسو باشد، جوانان را جذب کرد. بايد اين قدرت خلاقيت وجود داشته باشد که به جاي مدل ها و طرح هايي که از آن ها پيروي مي کنند، مدل هايي را داشته باشيم و معرفي کنيم که به دليل تمايل به خاص و متفاوت بودن جوانان، برايشان جذاب باشد و به طرف آن ها کشيده شوند و اين موضوع نيازمند ياري و مشارکت نه تنها عرصه فرهنگ و هنر، بلکه تمام حوزه هاي کشور است.


گزارش از شيما شفيعي
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html